måndag 12 september 2011

Snittblommor

För ett tag sedan hade vi mamma och pappa på middag och då förärades vi med en jättevacker bukett snittblommor (som jag i vanlig ordning inte vet namnet på...).

Tänk om man kunde ha snittblommor hemma jämt! Det är ju dock lite dyrt... När jag pluggade i Spanien gick jag i samma klass som en florist. (Maria) Hon gjorde de mest fantastiska kreationerna av blommor. I Spanien är ju dessutom snittblommor sjukt billigt och i staden vi bodde, Cádiz, fanns Plaza de las flores (blomstertorget) där det såldes snittblommor i massa marknadsstånd. Maria kunde handla vackra blommor jättebilligt och sedan sätta samman fantastiska buketter som prydde hennes lägenhet - så fint!

Jag skulle själv köpa en bukett blommor på Plaza de las flores en gång när jag var bjuden på middag och ville ha blommor med mig till värdinnan. Jag visste dock inte, då,  att blommor var väldigt mycket billigare än i Sverige så när jag sa att jag ville ha en bukett för 15 euro (i Sverige får man ju en ganska liten bukett för 150 kr) så tittade blomsterförsäljaren lite konstigt på mig och började sedan plocka ihop blommor, efter blommor, efter blommor, efter blommor och till slut hade jag en GIGANTISK bukett som han dessutom klädde i nåt fruktansvärt rosa kräppapper... Jag som skulle direkt med tåget till middagen hann inte dela upp buketten heller men lyckades få bort det rosa papperet i allafall. Ja buketten var så stor så det var nästan pinsamt att överlämna den... så kan det gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar