söndag 10 juli 2011

Trädgårdsstatus

Idag är det den 10 juli och både jag och Fredrik har semester - underbart! Vi har varit en hel del i stugan men framför allt Fredrik har varit duktig och åkt hem med jämna mellanrum och vattnat blommor och grönsaker och det mesta växer så det knakar (jämför med bilder från inlägget den 5 juni).

På altantrappan står tre krukor med blommor varav den översta (snöflingan) är den växt som tagit sig minst då den felaktigt blev placerad där det var för mycket skugga. Den flyttades till en soligare plats för någon vecka sedan och har redan växt på sig lite. Den mellersta och nedersta krukan (lavendel och blåklocka) var de växter som blev utplockade ur en kruka med andra växter då de doldes helt av de andra blommorna och fick därmed varken sol eller näring. När blåklockan plockades upp visste jag inte ens vilken växt det var då den bara bestod av en torr buske. Nu kan man dock se vad det är!


Lobelian fyller nu ut krukan men jag hoppas att den blir ännu större.


På framsidan står min favoritkruka, den med Petunia och Marquerit. Varför den är favorit? Därför jag gillar färgsättingen i rosa och lila =) På bilden nedanför syns de penséer jag planterade i april, de växer som ogräs och ser mest ut som ogräs snart...




I trädgårdslandet har det verkligen hänt grejjer! Här trängs potatis, lök, ärtor, morötter m.m och det ska verkligen bli kul att få börja skörda sen!


I växthuset har tomatplantorna växt och klasar med gröna tomater hänger överallt. I hörnet står en gigantisk tomatampel som jag köpte till Fredrik (och mig också förståss) vilket kommer att ge massor med små gula körsbärstomater. Vi har redan smakat på några och jag säger bara: tomater ska vara hemodlade! Förutom tomater finns gurka och paprika varav gurkan växer på bra men det går lite sämre för paprikan. Sedan finns lite annat smått och gott såsom persilja, gräslök och faktiskt en vinranka som visserligen inte ger oss vindruvor än men är grön och fin =)




Diverse husprojekt får vänta tills vädret håller oss inomhus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar