måndag 11 juli 2011

Gott med rabarber

Rabarber är ju en väldigt tacksam växt som ofta ger rikligt med skörd utan att man behöver anstränga sig det minsta, de bara finns där! Vi hade turen att ha rabarber på tomten när vi flyttade in. Har man inte det finns det säkert någon vänlig granne som kan skänka några stänger, han/hon hinner garanterat ändå inte göra av med allt! Jag hade ambitionen att fylla frysen med en massa rabarbergott men än så länge har det bara blivit rabarjerpajer i miniformat (som jag gav bort), rabarberkräm (som jag inte tänkt frysa in) och rabarbermuffins (som jag har fryst in).

Rabarberkräm


Rabarberpajer


Särskilt pajerna blev supergoda och de kommer jag att baka igen för att frysa och ta fram när hösten och vintern kommer för att få en smak av sommaren. Första gången jag smakade dem var när min kollega Ruth hade med sig pajer på jobbet som hon bjöd på - så goda! Jag frågade genast efter receptet och här kommer det:

Ca 24 st

Smuldeg:
150 g smör
1dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
200 g mandelmassa
50 g flagad mandel

Fyllning:
ca 300 g rabarber
2 tsk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Eventuellt ytterligare mandel till dekor

Ställ ut små mazarinformar i aluminium eller papp med jämna mellanrum på två plåtar. Smält smöret och rör ner strösocker och mjölet blandat med bakpulver och salt. Arbeta ihop till en smulig deg. Riv mandelmassan grovt och knåda in den i degen tillsammans med den flagade mandeln.

Skölj rabarbern, hacka stjälkarna i ganska tunna bitar och blanda med potatismjöl och vaniljsocker. Lägg ett lager smuldeg i botten av varje form och sedan ett lager rabarber. Avsluta med resten av smuldegen och eventuellt lite extra flagad mandel till dekor.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i drygt 15 minuter. Låt svalna lite och njut bakelserna som de är eller med en klick vaniljkräm eller glass.

Ruth serverade pajerna med vaniljkesella och det var verkligen supergott och kan starkt rekommenderas!

Muffinsarna blev också goda men jag kommer inte ihåg var jag gjort av receptet...

Nej, tror minsann att jag ska ta och baka lite rabarberpajer. Det är ju ändå ganska molningt ute idag efter två veckor av strålande sol och sommarhetta och sådana dagar bakas det inget - åtminstone inte hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar