tisdag 9 augusti 2011

Höst?

Nej inte riktigt än va? Men jag har iallafall planterat första "höstkrukan". Som jag skrev i ett tidigare inlägg såg en av krukorna på farstukvisten ut som en kruka ogräs... Där har jag nu planterat andra blommor som ser väldigt mycket trevligare ut (namnet kommer jag dock inte ihåg... om ett par år hoppas jag ha lite bättre koll på vad trädgårdsväxterna heter...). Blommorna är dessutom frosttåliga ner till ett par minusgrader, tänkte att det var lika bra att plantera sådana för när man minst anar knackar hösten på dörren...


En sak som däremot är trevligt när hösten börjar närma sig är att det är skördetid :) I stort sett alla grönsaker är färdiga att skörda nu: potatis, lök, persilja, gräslök, sockerärtor, sallad, körsbärstomater och vanliga tomater. Även grukan är mogen men vi råkade köpa fel sort så istället för slanggurka har vi nu Västeråsgurka... får kanske lägga manken till och göra lite inläggning. De grönsaker som inte är riktigt klart ännu är squasch, paprika, physalis och majs.

Det känns otroligt lyxigt att gå ut i trädgården och plocka de grönsaker man behöver till middagen - snacka om livskvalitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar